Metsään meni ennallistamisasetus – miten käy vihreän siirtymän?

(julkaistu Iisalmen sanomissa 27.12.2022)

Ei ole järjen hiventäkään ennallistaa Suomea luonnontilaan vuoden 1952 tasolle. Kukaan ei tiedä, mitä tämä maksaisi. Surettaa myös mahdollinen metsien kohtalo. EU:n perussopimuksissa ei ole edes määritelty mitään oikeutta yhteiseen metsäpolitiikkaan.

Vihreiden johtama Suuri valiokunta päätti Suomen kannan ennallistamisasetukseen.
Eduskunnan suuressa valiokunnassa äänestyksessä vain perussuomalaiset vastustivat ennallistamisasetusta. Perussuomalaiset esitti, ettei ennallistamisasetusta tule hyväksyä valtioneuvostossa missään muodossa. Äänestyksessä 20-5 edes keskustapuolue ei tullut perussuomalaisten linjalle.

Vihreää siirtymää ja kaikenlaisia tiukkoja ilmastotavoitteita on katsottava uudelleen muuttuneen maailman takia.

Juuri äsken talousvaliokunta esitti, että valtioneuvosto ryhtyy toimenpiteisiin sähkön kohtuuhintaisuuden turvaamiseksi vallitsevassa energiamarkkinoiden kriisitilanteessa.
Talousvaliokunnassa perussuomalaiset nosti esille kokonaiskuvan tärkeyden.

Venäjän hyökkäys Ukrainaan paljasti Euroopan ilmastosopimusten ja vihreän siirtymän heikot kohdat. Päästöjä on ideologisesti ajettu alas miettimättä riittävästi energiatuotannon ja huoltovarmuuden kokonaiskuvaa. On sinisilmäisesti luotettu Venäjän halpaan energiaan ja nyt ollaan vaikeuksissa, kun sitä ei enää ole saatavilla.

Vihreän siirtymän aikataulusta pitää joustaa niin pitkään kun kriisi jatkuu energiamarkkinoilla. Ilmastosopimukset on otettava uudelleen tarkkailuun.

Miksi hallituksessa ei edistetä kotimaisen turpeen luokittelemista uusiutuvaksi energianlähteeksi? Järkyttävää, että näin iso turveasia on Suomessa valiokunnassa aikoinaan ratkaistu pelkästään arpomalla ”kolikkoa heittämällä”.

Ennallistamisasetusta ei tule hyväksyä missään muodossa. Ei missään muodossa.

Minna Reijonen, ps, kansanedustaja