Tiedote 1.8.2021, Kuopion seudun Perussuomalaisten luottamuspaikkavalinnat

Kuopion seudun perussuomalaiset ry.

Perussuomalaisten vaikutus Kuopiossa ja Pohjois-Savossa lisääntyy merkittävästi 1.8 alkavalla valtuustokaudella.

Kuopion seudun perussuomalaiset on tehnyt kokouksessaan 1.8.2021 henkilövalinnat kunnallisiin luottamustehtäviin seuraavalle valtuustokaudelle. Perussuomalaisten Pohjois-Savon piiri on aiemmin tehnyt esityksensä henkilövalinnoista maakunnallisiin luottamustehtäviin.

Pohjois-Savon maakuntavaltuustoon piiri esittää Kuopiosta lääkäri, filosofian maisteri Pekka Timosta ja lähihoitaja Heli Eskelistä. Pohjois-Savon sairaanhoitopiirin hallitukseen on esitetty kansanedustaja Minna Reijosta, joka samalla jatkaa varapuheenjohtajana.

Kuopion kaupunginvaltuustoon perussuomalaiset saavat alkavalle valtuustokaudelle 8 kaupunginvaltuutettua. Edellisiin vaaleihin verraten lisäystä tuli 2 paikan verran ja kannatus nousi 2,7%.

Kuopion kaupunginhallituksen jäsenenä jatkaa Minna Reijonen. Lisäksi vanhempi konstaapeli Mika Wallius nousee jäseneksi ensimmäiselle 2-vuotiskaudelle (toinen 2-vuotiskausi on R10 vaaliliiton puitteissa sovittu kristillis-demokraateille).

Akateemista erityisosaamista perussuomalaiset tuo henkilövalinnoillaan useisiin lautakuntiin. Perusturva- ja terveyslautakuntaan jäseniksi on valittu lääkärit Pekka Timonen ja Outi Peltola. Kasvun ja oppimisen lautakuntaan valittiin entinen rehtori, filosofian maisteri Risto Pirinen, ja hänen varajäsenekseen samoin entinen rehtori, filosofian maisteri Risto Hyvärinen. Lisäksi hyvinvoinnin edistämisen lautakunnan jäsenenä aloittaa terveystieteiden maisteri Vuokko Hämäläinen.

Henkilövalinnat on tehty yksimielisesti painottaen erityisosaamista kyseisten tehtävien hoitoon.

Kirjoitettu 1.8.2021